top of page

זכויות גרושים גרושות

הכותב: יואב פרל, מגשר משפחתי


מאמר זה מרכז מספר זכויות של גרושים וגרושות כגון: סיוע כלכלי, נקודות זיכוי, הטבות שונות וכיו"ב אשר עשויים להקל במידה רבה על הנטל הכלכלי של בני זוג שהתגרשו. חלק מהזכויות ניתנות ללא כל תנאי נוסף מלבד היותך הורה עצמאי, ולחלק מהזכויות נדרשות עמידה בקריטריונים שמוגדרים ע"י המשרד או הרשות הממשלתית כמו מבחני הכנסה. חשוב שתמצו את זכותכם לקבל את ההטבות המגיעות לכם – זה יכול לחסוך לכם כסף רב.

קודם כל, כדאי שנעשה סדר במושגים על מנת שבבוא היום תוכלו להציג את עצמכם באופן נכון בפני הרשויות השונות.

הורה עצמאי (בעבר נקרא "משפחה חד-הורית") – על פי חוק סיוע למשפחות שבראשן הורה עצמאי, מוגדר כתושב ישראל אשר בהחזקתו ילד מתחת לגיל 18 הנמצא עמו, ומתקיים לגביו אחד התנאים הבאים:

  • ההורה אינו נשוי (כלומר רווק, אלמן או גרוש) ואין לו בן/בת זוג ידוע בציבור.

  • הוא עולה חדש הנמצא בארץ למעלה משנה ופחות משנתיים ובן/בת זוגו לא עלה לארץ ואף אינו שוהה בה, ובתנאי שאין לו בן/בת זוג אחר.

  • הורה יחיד – הוא הורה שבן/בת זוגו נפטר, או שילדו רשום במרשם האוכלוסין בלא פרטי ההורה השני למשל כאשר הזהות אינה ידועה (למשל מתרומת זרע).

  • ההורה נשוי, אין לו בן זוג ידוע בציבור ומתקיים לגביו אחד התנאים הבאים:

    1. הוא חי בנפרד מבן זוגו תקופה של שנתיים לפחות, פתח בהליך על פי דין להשתחרר מקשר הנישואין ופעל במסגרת הליך זה שנתיים לפחות

    2. היא אישה עגונה, כמשמעותה בחוק הביטוח הלאומי (כלומר אישה נשואה שבן זוגה נעלם מזה שנתיים, או שהוא נמצא בחו"ל, שלא בהסכמתה, מזה שנתיים, מבלי לשלם לה מזונות).

    3. היא אישה החיה בנפרד מבן זוגה, שהתה במקלט לנשים נפגעות אלימות (נשים מוכות) 90 ימים לפחות מתוך תקופה של שנים עשר חודשים שתחילתה ביום הראשון לשהותה במקלט, פתחה בהליך על פי דין להשתחרר מקשר הנישואין ופעלה במסגרת הליך זה במשך שישה חודשים לפחות; ואולם אישה תהא פטורה מפתיחת הליך כאמור אם לשכת הרווחה אישרה כי יש בכך כדי לסכן את חייה או את חיי ילדיה.


נקודות זיכוי בגין תשלום מזונות

נקודת זיכוי היא סכום המקוזז ממס הכנסה החל על הכנסות. ערכה השנתי של נקודת זיכוי נכון לשנת 2022 הינה 2676 ₪.

הורה אשר משלם מזונות או משתתף בכלכלת הילדים גם אם מדובר במשמורת משותפת, זכאי לנקודת זיכוי אחת נוספת, ללא קשר למספר הילדים. יש למלא זאת על גבי טופס 101 של המעסיק בסעיף 10. על העובד להציג פסק דין, המחייב אותו בתשלום המזונות לילדיו וכן הוכחת תשלום. יש לצרף את הדף הראשון והדף, הרלוונטי המציג את הנאמר. יש לבקש את הפטור בכל שנה מחדש. נקודת הזיכוי רלוונטית עד גיל 18, מעל גיל 18 יתקבל באישור פקיד השומה.


הורה גרוש, אשר הילד בחזקתו ומשולם עבורו קצבת ביטוח לאומי ואשר אינו מנהל משק בית משותף עם אחר, זכאי לנקודת זיכוי נוספת עבור היותו הורה עצמאי. יש למלא זאת על גבי טופס 101 של המעסיק בסעיף 6. סעיף זה רלוונטי לאישה אשר לרוב מקבלת את קצבת הביטוח הלאומי.

כאשר הורה, שהילדים בחזקתו, נישא בשנית, הוא לא יהיה זכאי יותר לנקודת הזיכוי.

אם ההורה שהילדים אינם בחזקתו נישא בשנית, הוא ימשיך להיות זכאי לנקודת הזיכוי כל עוד הוא משלם על כלכלת הילדים.

בנוסף מקבל ההורה עבור הילדים שנמצאים אצלו נקודת זיכוי אחת בעד כל ילד שטרם מלאו לו 19 שנים בשנת המס (עבור ילד שנולד השנה או שמלאו לו 18 שנים השנה תינתן חצי נקודת זיכוי).

בני זוג החיים בנפרד, יכולים להצהיר על כך בטופס 4440 בפני פקיד השומה.


מסובך? הכי פשוט הכנסו לקישור סימולטור נקודות זיכוי מס הכנסה עבור מצב משפחתי בלבד.

ניתן גם לקבל החזר מס רטרואקטיבית 6 שנים אחורה, מומלץ להתייעץ עם רואה חשבון או יועץ מס.


העדרות בשל מחלה להורה עצמאי

חוק דמי מחלה (היעדרות בשל מחלת ילד) מעניק להורה עצמאי זכות להיעדר 16 ימים בשנה במקום 8 ימים בשנה לזוגות נשואים, על חשבון מכסת ימי המחלה שלו, בשל מחלת ילדו שטרם מלאו לו 16 שנה. כאשר ההיעדרות היא עקב מחלה ממארת של ילד שטרם מלאו לו 18 שנה, זכאי הורה עצמאי להיעדר 110 ימים בשנה, על חשבון מכסת ימי המחלה שלו, לשם טיפול בילדו החולה. כאשר להורה עצמאי יש ילד עם מוגבלות, מעניק לו החוק זכות להיעדר 36 ימים בשנה, על חשבון מכסת ימי המחלה שלו, ובנוסף להיעדר 104 שעות בשנה ללא כל ניכוי מהשכר, אם הם צריכים לסייע לילד (כולל ילד מעל גיל 18) עם מוגבלות קבועה. מכסות הללו הן מכסות מוגדלות להורה עצמאי. לפרטים נוספים ראה: חוק דמי מחלה (היעדרות בשל מחלת ילד)


מענק לימודים

מענק לימודים להורה עצמאי ישולם לחשבון הבנק שבו משולמת קצבת הילדים עד 12 באוגוסט 2022 ע"י הביטוח הלאומי. הורה עצמאי/ת (רווק/ה, גרוש/ה, או אלמן/ה שאין להם בת/בן זוג או ידוע/ה בציבור) – צריך להגיש תביעה למענק לימודים ובקשה לפיצול תיק בקצבת ילדים רק בפעם הראשונה. סכום המענק נכון לשנת הלימודים תשפ"ג הינו - 1,046 ש"ח לכל ילד


הנחה בארנונה

הורה עצמאי זכאי להנחה בארנונה בגובה של עד 20%, זוהי אינה הטבת חובה והיא בהתאם להחלטת הרשות המקומית. יש לבדוק זאת באתר הרשות ולהגיש בקשה בהתאם. קישור להנחות בארנונה בעיריית חיפה


זכאות בקדימות למעונות מפוקחים

הורה עצמאי זכאי לקדימות בקבלת ילדיו למעון ומשפחתון אם הכנסתו אינה עולה על 3000 ₪ לנפש במשפחה. בסדר הקדימות ילדים להורה עצמאי הינה שלישי ברשימה (לאחר ילדים ממשיכים ופעוטות בסיכון).


סל שעות גמיש מטעם זרוע העבודה במשרד הכלכלה והתעשייה

סל שעות גמיש היא תכנית מטעם זרוע העבודה במשרד הכלכלה והתעשייה המסייעת להורים עצמאיים להגדיל את היקף המשרה או הלימודים שלהם. התכנית מקנה השתתפות במימון צהרונים, שמרטף, שיעורי עזר וקייטנות.


סיוע להורה עצמאי שהגדיל היקף עבודה (מגביר עבודה) או לימודים במימון מעון יום או משפחתון מוכר

הסיוע מאפשר להורים עצמאים (יחידים) שהגדילו את היקף משרתם או לימודיהם, להגיש בקשה לסיוע במימון מסגרת ילדים. הורה עצמאי שנמצא עומד בקריטריונים , ישלם 250 ₪ לחודש בלבד עבור החזקת ילדו במסגרת מוכרת.


סיוע בדיור

בתחום הסיוע לדיור הורה עצמאי עשוי להיות זכאי בהתאם לקריטריונים לסיוע בשכר דירה להורה עצמאי, סיוע בשכר דירה למי שנמצא בהליך גירושין, דיור בהנחה (מחיר למשתכן).


סיוע בהכשרות מקצועיות ולימודים

קיימות תוכניות רבות לסיוע להורה עצמאי ברכישות השכלה אקדמאית או מקצועית. תוכנית השוברים, תוכנית משכילה ועוד. קישור למשרד העבודה והרווחה - הכשרות מקצועיות


מאמר זה אין בו כדי למצות את כלל הזכויות המגיעות להורה עצמאי ואין לראות בו משום ייעוץ מקצועי מכל סוג שהוא. למידע נוסף מומלץ לגשת לאתרים הבאים:



מומלץ בנוסף להתעדכן באתרים הרשמיים של המשרדים הממשלתיים.


bottom of page