top of page

הסכמים שונים בין בני זוג ומשפחות

הכותב: יואב פרל, מגשר משפחתי


בנוסף להסכם גירושין המבוצע בין בני זוג אשר החליטו להיפרד, ניתן לעשות הסכמים נוספים אשר מסדירים את היחסים ביניהם. מאמר זה יעשה קצת סדר בהסכמים השונים האפשריים בין בני זוג, אשר ניתן לעשותם לפני נישואין או כניסה לחיים משותפים ואף במהלכם.


הסכם שלום בית ולחילופין גירושין – הוא הסכם שדומה להסכם גירושין אלא שנוסף לו חלק בהסכם האומר שבני הזוג מעוניינים לנסות שלום בית ושיקום היחסים ביניהם. בחלק של שלום הבית, יפורט בהסכם שבני הזוג יעשו מאמצים משותפים לשיקום היחסים וכיצד הם יעשו זאת (טיפול זוגי, ייעוץ, אימון וכו') והסכמות נוספות שיחליטו ביניהם למשל שמירת אמונים, ניתוק יחסים רומנטיים מחוץ לנישואין במקרה של בגידה וכו'. בהמשך ההסכם יכתבו כלל הנושאים הרלוונטיים לפרידה (רכוש, מזונות, זמני שהות וכו'). חלק זה של ההסכם יהיה ניתן למימוש במידה ואחד הצדדים החליט שאין סיכוי לשיקום היחסים. הסכם זה יכול להתבצע יחד עם המגשר ויש לאשרו בבית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הדתי הרלוונטי.


הסכם יחסי ממון - הסכם יחסי ממון נחתם בין בני זוג נשואים או העתידים להנשא. ההסכם נועד להסדיר כיצד יחולקו הנכסים ביניהם במקרה של פרידה. בני זוג יכולים לאשר את ההסכם לפני הנישואין אצל נוטריון או אם ההסכם נעשה במהלך הנישואין אצל בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני (במקרה של זוגות יהודים). הסכם יחסי ממון נועד לסטות מברירת המחדל של חלוקת הרכוש לפי חוק יחסי ממון בו זכאי כל אחד מהצדדים בחצי מהרכוש אשר נצבר במהלך הנישואין ועד מועד הקרע.

הסכם יחסי ממון יפתור למשל את הוויכוח במקרה בו ההורים של אחד הצדדים מסייעים לבני הזוג לקנות דירה בכספם, אינם משערים שבני הזוג יתגרשו, אך לאחר הגירושין תובעים ההורים את הסיוע הכספי בחזרה, או שבן הזוג שהוריו נתנו את הסיוע אינו מוכן להשתתף בחלוקה עם בן הזוג. כברירת מחדל, בית המשפט רואה בסיוע הכספי לבני הזוג כמתנה, אלא אם יוכח אחרת ע"י הסכם יחסי ממון או הסכם הלוואה שיערך בין ההורים לבני הזוג.


הסכם הלוואה – כאמור כסף שניתן לזוג ע"י אחד ההורים כמוהו כמתנה אשר לא ניתן להחזירה, ובמקרה שהשימוש בכסף נועד לצורכיהם המשותפים של בני הזוג כמו רכישת דירה אזי בית המשפט עשוי לראות זאת ככוונת שיתוף ובמקרה של גירושין הצד השני יהיה זכאי לחצי משווי הנכס למרות שצד אחד תרם יותר לרכישת הנכס ע"י סיוע של צד אחד מההורים. סוגיה זו יכולה להיפתר או ע"י הסכם יחסי ממון כמו שהוסבר לעיל או ע"י הסכם הלוואה שיערך בין ההורים הנותנים לבני הזוג. ההסכם יכלול את סכום ההלוואה, ההחזר אשר יינתן חזרה עם מכירת הדירה במקרה של גירושין או כל דרך אחרת שנראית להם להסדר ההלוואה.


הסכם לחיים משותפים – הסכם זה מיועד עבור בני זוג, החיים כידועים בציבור, וגם עבור בני זוג בני אותו מין. הסכם זה כולל בד"כ הכרה בזוגיות ומסדיר נושאים רחבים: כגון חלוקת רכוש, מתנות וירושות, אופן ניהול משק הבית, את נושאי הילדים במקרה של פרידה כמו: מזונות וזמני שהות, וכמובן כל נושא אחר שיראה לבני הזוג כרלוונטי עבורו. גם הסכם זה נועד למנוע מצב שבו בית המשפט יראה את הרכוש של בן/ת זוג כרכוש משותף על פי חזקת השיתוף וייתן זכויות לצד השני במקרה של פרידה אשר הצד השני לא התכוון לכך.


הסכם הורות משותפת – הסכם הורות משותפת נועד עבור גבר ואישה אשר מחליטים להביא ילד משותף אבל לא לקיים ביניהם יחסים רומנטיים של זוג (כמו נישואין או ידועים בציבור). לצורך כך מומלץ שיערכו ביניהם הסכם ומומלץ גם לאשרו ע"י בית המשפט לענייני משפחה. ההסכם הוא למעשה חוזה שבו יפורט ככל הניתן את תנאי ההורות שהסכימו עליהם הגבר והאישה, כולל מימון הילדים, זמני שהות, החלטות לגבי חינוכו וגידולו של הילד וכיו"ב.


לסיכום – ההסכמים הללו הם אומנם לא הדבר הכי רומנטי בעולם... אבל הם עשויים לחסוך הרבה מאוד כאב ראש בעתיד.

bottom of page