top of page

סקירת אנשי מקצוע חופשיים לסיוע עבור המשפחה

הכותב: יואב פרל, מגשר משפחתי בחיפה והקריות


במאמר זה אסקור בקצרה אנשי מקצועות חופשיים אשר יכולים לסייע לבני הזוג והמשפחה. חלק מאנשי המקצוע שאציין רלוונטיים לתהליכי גירושין אבל גם לזוגות ומשפחות שאינם מתגרשים אבל עוברים שינויים ומעברים משמעותיים במהלך חיי המשפחה כמו: נישואין, הרחבת המשפחה או שינויים בנושאי כלכלה ובריאות. עבור חלק מהמקצועות, אציין גם את החלופה הזולה יותר ולעיתים אף חינמית לגמרי.


בהקשר לגישור משפחתי (גירושין) בני הזוג רשאים להיוועץ כל אחד לחוד או ביחד עם אנשי מקצוע שונים אם הם רואים צורך בכך. אין במטרת המאמר להמליץ על שימוש באנשי מקצוע שונים אלא להציג את האפשרויות השונות העומדים בפני בני הזוג.



בתחום הפיננסי


יועצים לכלכלת משפחה – כאשר זוג מחליט להתגרש יש לכך השפעה מהותית כלכלית על כל אחד מבני הזוג. עצם חלוקת התא המשפחתי לשני בתים נפרדים משיתה תוספת של עלות כלכלית של כ- 25% על בני הזוג. תפקידו של היועץ הכלכלי הוא להסתכל על מכלול הנתונים הכלכליים: ההוצאות, החובות, חסכונות, דיור ומשכנתאות, ההתנהלות של המשפחה, צרכנות נבונה, הסיכונים והביטוחים של המשפחה, מימוש יעדים ועוד ולהציע למשפחה פתרונות וחלופות לבעיה הכלכלית. טווח המחירים של יועצים כלכליים פרטיים הוא רחב ויכול להגיע לאלפי שקלים.

קיימות חלופות אחרות ללא תשלום אשר מסייעות למשפחות בתחום הכלכלי:

  1. עמותת פעמונים – ארגון חברתי ללא כוונת רווח, המציע ליווי לכלכלת משפחה, מספק ידע, כלים והרגלים נכונים. המלווים הם מתנדבים אשר עברו קורס מלווה כלכלי בעמותה והשירות ניתן בכל רחבי הארץ.

  2. תוכנית "נושמים לרווחה" של משרד הרווחה והביטחון החברתי - תוכנית ללא תשלום אשר מטרתה לשפר את המצב הכלכלי של המשפחות, הגדלת ההזדמנויות של המשפחה לקבלת מגוון שירותים. השירות ניתן ברחבי הארץ ע"י עובד/ת סוציאלי ייעודי לתוכנית ומלווה משפחות.

  3. עזרה וסיוע במיצוי זכויות, ע"י שי"ל (שירות ייעוץ לאזרח) - ניתן ע"י עובדים סוציאלים ומתנדבים של משרד הרווחה והביטחון החברתי. פרטים נוספים על מיצוי זכויות ניתן למצוא במאמר זכויות גרושים גרושות.


יועצי משכנתאות – תפקיד יועצי המשכנתאות הפרטיים הוא לסייע לכם בכל מה שקשור בלקיחת אן מחזור משכנתא. יועץ המשכנתאות יבדוק עבורכם את המסלול הטוב ביותר ללקיחת המשכנתא, ליווי ההליך מול הבנק, משא ומתן על הריביות, ביטוח המשכנתא ועוד. יועץ משכנתאות עבר קורס ייעודי לתחום, אין כיום הכשרה רשמית לנושא. עלות ייעוץ משכנתאות כ-2000-3000 ₪. החלופה החינמית הוא יועץ המשכנתאות של הבנק אותו בכל מקרה תפגשו, אך מן הסתם יועץ המשכנתאות של הבנק אינו ניטרלי אלא עובד עבור הבנק ולא עבורכם ולכן לעיתים קרובות יציע את המסלול הרווחי יותר לבנק ולאו דווקא המשתלם ביותר עבורכם.


רואי חשבון ויועצי מס - שני בעלי מקצוע אלה אחראים על נושא המס בישראל. נושא זה רלוונטי פעמים רבות בנושא של גירושין. יעוץ כזה רלוונטי לבעלי עסקים, עצמאיים, זוגות שצריכים להפריד עסק משותף, שכירים אשר עובדים במספר עבודות, בעלי תיקי מניות ועוד. דוגמא: בהקשר של גירושין, ניתן להעביר זכויות במקרקעין של אחד מבני הזוג אל בן הזוג השני כחלק מהסכם גירושין או פרידה שקיבל תוקף של פסק דין ולהיות פטור ממס רכישה או מס שבח. אירוע המס יידחה למועד שבו בן הזוג ימכור את הדירה. ראה העברת זכויות בדירה אגב גירושין. דוגמא נוספת היא העברת מניות חברה בין בני זוג: רשות המיסים יכולה להכיר בכך שהעברת מניות אגב גירושין אינה מהווה אירוע מכירה. חשוב במקרים כאלה ואחרים לבדוק את הנושא היטב על מנת להימנע מתשלום מיסים מיותרים.


אקטואר – שירות של אקטואר נועד לבצע חישוב וניתוח שווי של נכסים פיננסים ופנסיונים לצורך איזון משאבים בין בני זוג. לאקטואר יוגדר אילו נכסים פיננסים ופנסיונים עליו לאזן, מה מועד תחילת איזון המשאבים (בד"כ מועד תחילת הנישואין) ומה מועד פירוק השיתוף (מועד הקרע בין בני הזוג). האקטואר ייתן את חוות דעתו המקצועית לגבי שווי הנכסים (לאחר ניכויי התחייבויות). האקטואר אינו מבצע את החלוקה בפועל, החלוקה תקבע בהסכם הגירושין, שיאושר על ידי בית המשפט כפסק דין. חישוב אקטוארי יכול להתבצע על ידי אקטואר או רואה חשבון ועלותו כמה אלפי שקלים.


שמאי – תפקיד השמאי להעריך את שווי הנכסים. בהקשר לגירושין, מדובר לרוב בשווי נכסי נדל"ן ונכסי עסקים. בנכסי עסקים מדובר בהערכת שווי רכוש וציוד, להערכת שווי של מוניטין נעזרים לרוב ברואי חשבון וכלכלנים. שירות של שמאי נדרש כאשר בני זוג מבצעים איזון של נכסים ביניהם, או קונים את חלקו של הצד השני או עבור מכירה לצד שלישי. עלות שמאי מקרקעין יכולה לנוע בין 2000 ל- 3500 ש"ח תלוי באופי הנדל"ן.



בתחום הרגשי והנפשי


מצב של גירושין הינו מצב חיים מאתגר, הדורש התמודדות רגשית רבה. אדם במצב זה עשוי לחוש תחושות קשות רבות כמו: עומס ומתח נפשי, ערך עצמי ירוד, תחושת כעס ותסכול, עלבון, בדידות, חרדה, דיכאון, דכדוך, תחושת תקיעות ועוד.


במקרה אלו, גם כאשר האדם מתפקד אך מרגיש שהוא במצב הישרדותי מומלץ שישקול פניה למטפלים בתחום הנפשי והרגשי. ישנם סוגים רבים של טיפולים כמו: פסיכותרפיה, טיפול קצר מועד, CBT (טיפול התנהגותי קוגנטיבי), מיינדפולנס, NLP, פסיכודרמה, טיפול באומנות ועוד.


לעיתים רבות גם הילדים חווים משבר במהלך גירושין, ויש לשים לב לשינויים בהתנהגות הילדים. ישנם טיפולים המתאימים גם לילדים קטנים כמו טיפול באומנות, טיפול באמצעות בעלי חיים ועוד. עוד פרטים בנושא קראו במאמר המלצות בנושא גירושין עם ילדים.

הטיפולים ניתנים ע"י אנשי מקצוע, בד"כ בעלי תואר שני כמו: פסיכולוגיה, עבודה סוציאלית, טיפול באומנות ועוד.


טיפולים נוספים רלוונטיים לזוגות שנמצאים במשבר ורוצים לנסות שלום בית ושיקום היחסים הם מטפלים שהתמחו בתחום טיפול זוגי ומשפחתי או יועצים זוגיים, עלותם מתחילה מ -300 ש"ח לפגישה. חלופה זולה יותר, קיימת דרך תחנות ציבוריות לטיפול זוגי ומשפחתי, התשלום הוא בהשתתפות עצמית.


חלופות נוספות לטיפולים פרטניים שטובות לא פחות מהטיפולים הפרטיים, דרך סל בריאות של קופות החולים לרוב עם השתתפות עצמית או דרך הביטוחים הפרטיים אם ישנם. ראה באתר משרד הבריאות או באתרי קופות החולים.


חלופה אחרונה, אמנם לא מוגדרת תחת הכותרת הרשמית כטיפול, אבל אוזן קשבת של חבר, חברה או בן משפחה בהחלט יכולה לעזור.



בתחום ההורות


מתאם הורי – תיאום הורי הוא שירות להורים בהליכי גירושין, ומטרתו לעזור להורים לשתף פעולה ולפתור סוגיות הוריות למענם ולמען ילדיהם. המטרה הינה להפחית את הקופנליקטים, להגביר שיתוף פעולה, לעזור להורים להתמקד בילדים, לעקוב אחר ההחלטות הנוגעות לילדים (בתי משפט או הסכם גירושין) ועוד. מתאמים הוריים הם אנשי מקצוע לרוב בתחומי בריאות הנפש כמו פסיכולוגים ועובדים סוציאלים שעברו הכשרה בתחום. תיאום הורי יכול להתבצע בצו בית משפט או מתוך בחירה חופשית של ההורים אשר רוצים לחזק את יכולתם ולמלא את התחייבויותיהם.


מדריך הורי – הדרכה הורית הוא תהליך של ייעוץ עבור ההורים אשר עשויים להיתקל בקשיים שונים מול ילדיהם בחיי היומיום. לעיתים קרובות בעיות שונות צצות או מחריפות ביתר שאת בעיתות של גירושין וסכסוך בין בני זוג. הבעיות יכולות להיות בעיות התנהגות, בעיות בהצבת גבולות, חוסר שיתוף פעולה של הילדים, אלימות ועוד. בהדרכה ההורית יקבלו ההורים כלים כיצד להתמודד עם הבעיות הללו מול הילדים. מומלץ ששני ההורים ישתפו פעולה וייקחו חלק בהדרכה הורית.


מומלץ לבדוק בשירותי הרווחה במקום המגורים האם ניתן לקבל שירות זה ללא תשלום או בתשלום מוזל.



בתחום דיני המשפחה


עורכי דין – בהליך גישור הצדדים רשאים, אם הם רוצים בכך, להיוועץ עם עורכי דין בכל שלבי התהליך, למשל לפני חתימה על הסכם גירושין על מנת שיהיו שלמים ובטוחים בנושאים השונים עליהם הם חותמים בהסכם הגירושין. צריך לשים לב שהייעוץ, שניתן על ידי עורכי הדין, הוא אכן ייעוץ שמשרת את האינטרס של הלקוח ולא מנסה להניע את הלקוח לבתי משפט בהבטחות שווא לתוצאות טובות יותר ללא בסיס וישית על הלקוח עלויות כספיות גבוהות. ראה מאמר בנושא יתרונות גישור על פני הליך משפטי. כמו כן, עורכי דין יכולים לסייע בביצוע חוזים והסכמים הרלוונטיים לדיני משפחה כמו: הסכמי ממון, צוואות, הלוואות בין בני משפחה. וביצוע הסכמי מכר שונים למשל: דירה ועסקים. חשוב לבחור עורכי דין המתמחים בתחום הרלוונטי. ראה מאמר בנושא הסכמים שונים בין בני זוג.


טוען רבני – טוען רבני, הוא אדם שמוסמך ע"י בית הדין הרבני הגדול לייצג בהליכים בבתי הדין הרבניים. בניגוד לעורכי דין הרשאים לייצג הן בבתי משפט והן בבית דין רבני, טוען רבני מייצג רק בבתי הדין הרבניים. טוען רבני עוסק בתחומים של גירושין וכל העניינים הקשורים לגירושים כמו חלוקת רכוש, זמני שהות, מזונות ילדים ועוד. בנוסף טוען רבני עוסק בהליכים נוספים כאשר הם מתנהלים מול בתי הדין כמו גיור, צוואות וירושות.


מגשר משפחתי / גירושין – תפקיד המגשר הוא לעזור לצדדים להגיע להסכמות טובות לשניהם תוך הידברות, שמיעת המטרות והאינטרסים של כל אחד, מתן לזוג כלים לתקשורת גם אחרי הגירושין, הרחבת סל הפתרונות האפשריים להסכם, ליווי הזוג עד קבלת הגט ושמירת טובתו של הילד בהסכם. כל זאת תוך ראיה רחבה, מערכתית וניטרלית. אתר זה עוסק רבות בנושא גישור – ראה את עמוד המאמרים באתר.


bottom of page