top of page

הליך סידור הגט

הכותב: יואב פרל, מגשר משפחתי


זוגות, שבהם שני בני הזוג יהודים, מבצעים את הליך הגט בבית הדין הרבני וזו סמכותו הבלעדית. כלל זה תקף גם לזוגות, ששניהם יהודים, ושנישאו בנישואים אזרחיים בחו"ל.

בני זוג, שאינם בני אותה הדת ובני זוג, שאחד מהם חסר דת או שייך לעדה דתית בלתי מוכרת, יפנו לבית המשפט לענייני משפחה להליך אזרחי של התרת נישואין. בית המשפט יברר מול בתי הדין הדתיים האם יש צורך בגירושין על פי הדין הדתי (סעיף 3 לחוק שיפוט בענייני התרת נישואין).


כיצד מתבצע טקס סידור הגט ?

לרבים יש חשש (הן לאישה והן לגבר) שטקס סידור הגט הוא טקס משפיל, ישנן שמועות שזורקים נעלים או יורקים אחד על השני. אני כאן כדי להרגיע, אל חשש, זה אומנם טקס דתי אבל אין בו שום אקט משפיל כזה או אחר.

גירושים בין בני זוג יהודים בישראל, נעשים באמצעות נתינת גט (קלף) ע"י הגבר לידי האישה וע"י כך מסתיים קשר הנישואים והם מותרים לכל אדם (למעט האישה שאינה מותרת לכהן).

המקור לנתינת הגט הוא בספר דברים: "כִּי יִקַּח אִישׁ אִשָּׁה וּבְעָלָהּ, וְהָיָה אִם לֹא תִמְצָא חֵן בְּעֵינָיו – כִּי מָצָא בָהּ עֶרְוַת דָּבָר, וְכָתַב לָהּ סֵפֶר כְּרִיתֻת וְנָתַן בְּיָדָהּ וְשִׁלְּחָהּ מִבֵּיתוֹ". (דברים, כ"ד, א')


שלבי סידור הגט מתבצעים באופן הבא:

הדיינים יבררו עם בני הזוג שהם אכן מתגרשים מתוך רצון שלהם וללא כפייה. הסיבה היא שגט, שאיננו ניתן מרצון חופשי, הוא גט מעושה ואינו תקף. למעשה בית הדין הרבני רק מפקח על ביצוע הגירושין כדין, כתיבת הגט וכיו"ב והגט בפועל ניתן ע"י הבעל. לאחר שיש הסכם חתום ובעל תוקף של בית משפט אין חשש, שמא הדיינים ינסו לכפות שלום בית.


שלב בירור השמות - זה שלב קצר שבו בית הדין מברר את השמות של הבעל והאשה, כינוייהם אם יש, שמות קודמים וכן את שמות אבותיהם וכינוייהם. בירור השמות נעשה ע"י חקירת הזוג והעדים ע"י הדיינים. למעמד זה כל אחד מבני הזוג צריך להביא עימו עד שמכיר אותו אישית (עדיף בן או בת משפחה קרובים).


שלב ביטול מוֹדָעות– בשלב זה האיש מבטל את המודעות, שהן הצהרות של אדם על כוונותיו, שאמר לפני מתן הגט אשר עשוי להעיד על גט עם סייגים או גט ללא רצון חופשי. למשל, אם הבעל אמר לפני הטקס משהו בנוסח "אני לא רוצה להתגרש אבל היא לחצה עלי". לכן על מנת לבטל מודעות, הבעל מתבקש לאמור את הדברים הבאים:

שִׁמְעוּ אֵלִי! אַתֶּם עֵדִים שֶׁאֲנִי מְבַטֵּל לִפְנֵיכֶם כָּל מוֹדָעָה וּמוֹדָעָה שֶׁיָּצְאָה מִמֶּנִּי וְכָל דְּבָרִים שֶׁאָמַרְתִּי שֶׁאִם יִתְקַיְּמוּ יִגְרְמוּ לְבִטּוּל הַגֵּט וְכֵן פּוֹסֵל אֲנִי כָּל עֵדִים שֶׁיּוֹדְעִים שֶׁאָמַרְתִּי כָּל דָּבָר הַפּוֹסֵל אֶת הַגֵט וכולי.


שלב כתיבת הגט – בשלב הזה ייתן הדיין לגבר כלי כתיבה לכתיבת הגט אותם הוא ימסור לסופר סת”ם, (אדם העוסק בכתיבת ספרי תורה, תפילין, מזוזות ומגילות) כדי שיתחיל לכתוב את הגט. סופר סת”ם יכתוב את הגט על הקלף. המתינו בסבלנות...


שלב מסירת הגט – בשלב זה הדיין שואל את האשה אם היא מתגרשת מרצונה, ומבהיר לה שעם קבלתה את הגט היא גרושה מבעלה ורשאית להינשא לכל אדם מלבד לכהן. (יש פרק זמן המתנה מינימלי של 92 יום, זאת מכיוון שבמידה והאישה בהריון רוצים למנוע חוסר וודאות לגבי זהות אב התינוק).

אקט זה של מסירת הגט מיד האיש ליד האישה מסיים את חיי הנישואין של בני הזוג. על בני הזוג לבצע את הטקס במדויק כדי שלא יצטרכו לחזור על צעדיהם בשנית וכדי שלא לפגוע בתוקפו של הגט.

האשה מתבקשת על ידי הדיין לפתוח את שתי ידיה כשכפותיהן כלפי מעלה ולהצמידן זו לזו, הסופר מקפל את קלף הגט והדיין לוקח את הגט המקופל מיד הסופר ומוסרו לבעל.

הבעל אומר לאשתו:

"הָרֵי זֶה גִּיטֵךְ וְהִתְקַבֵּל גִּיטֵךְ זֶה וְהָרֵי אַתְּ מְגֹרֶשֶׁת בּוֹ מִמֶּנִּי מֵעַכְשָׁו וְהָרֵי אַתְּ מֻתֶּרֶת לְכָל אָדָם".

האשה מקבלת את הגט לידיה, מרימה את ידיה האוחזות בגט כ-30 סנטימטר כאקט המסמל קניין. לאחר ההגבהה שמה האשה את הגט תחת בית שחי שמאל, הולכת עימו שניים-שלושה צעדים לפנים, מסתובבת וחוזרת על צעדיה.

לאחר מכן האישה נותנת את הגט לידי הדיין, אשר קורע את הקלף, וכותב מעשה בית דין, שהוא אישור על הגירושין עליו חתומים שלושת הדיינים שעסקו בגירושין.

הגרוש והגרושה יקבלו כל אחד העתק מהאישור על הגירושין.

את תעודת הגירושין, שזה מסמך רשמי שניתן להציג למוסדות שונים, יקבלו הצדדים בדואר ואיתו יוכלו לגשת למשרד הפנים ולשנות את הסטטוס מנשוי/נשואה לגרוש/גרושה.


יש להביא למזכירות בית הדין הרבני תמונת פספורט ולשלם אגרה (כ- 400 ₪) .



bottom of page