top of page

יתרונות הליך הגישור על פני הליך משפטי

הכותב: יואב פרל, מגשר משפחתי


קיימים מספר יתרונות מובהקים להליך גישור על פני הליך משפטי, במאמר זה אסקור בקצרה את היתרונות של גישור משפחה (גישור גירושין).

  1. ההליך בגישור הוא זול משמעותית מהליך בבית משפט. הליך גישור מחירו אלפי שקלים בודדים (כ- 7000-12000 ₪ לשני הצדדים ביחד). המחיר תלוי בעיקר במורכבות הנושאים ובמהירות בה מגיעים הצדדים להסכמות. המחיר מגלם בתוכו את שכר הטרחה למגשר לפי פגישה ועלות כתיבת ההסכם הסופי. מאידך הליך בבית משפט בסיוע עורכי דין מגיע לעשרות אלפי שקלים, כ- 60000 ₪ ומעלה לכל אחד מהצדדים!

  2. זמן הליך הגישור קצר משמעותית. להליך גישור נדרשים לרוב בין 8 ל-15 מפגשים (אחת לשבוע), כלומר, כחודשיים-שלושה עד לכתיבת הסכם. מאידך, בבתי המשפט קשה מאוד לדעת כמה זמן יקח ההליך. הן בתי המשפט והן בתי הדין עמוסים מאוד. בכל תיק (מזונות, ילדים, חלוקת רכוש וכו') מתנהלים מספר דיונים, כאשר בין דיון אחד לבא אחריו יכולים לעבור מספר חודשים ללא התקדמות משמעותית. נוסף על כך יש לקחת בחשבון את פגרות בתי המשפט, דחיות, בקשות לצווים, חוסר הסכמות שמעכבות, סרבנות גט ועוד.

  3. הליך הגישור נעשה באווירה נעימה, בקליניקה האישית של המגשר באופן דיסקרטי ובאווירה מכבדת. המגשר ישמור על נייטרליות וינסה למתן את המתחים והקונפליקטים. בהליך משפטי, לצערי, מאופי ההליך, עורכי הדין של הצדדים רק מלבים ומעצימים את המתחים הקיימים מלכתחילה, כדי לזכות ביתרון משפטי או להפעיל לחץ על הצד האחר. חשוב להבין, שגם אחרי הגירושין כאשר יש לבני הזוג ילדים, הצדדים עדיין צריכים לשמור על קשר. לכן חשיבות הליך מכבד, שבו הצדדים יכולים להמשיך לתקשר אחד עם השני לטובת הילדים, הוא מכריע.

  4. הליך הגישור הוא שיח של צרכים, שבו כל צד שומע את הצורך של השני, וביחד עם המגשר מנסים להגיע להסכמות ופתרונות יצירתיים שיענו על צרכי שני הצדדים. לצערי הרב, ניתן למצוא לא מעט עורכי דין שמעדיפים אסטרטגיות לוחמניות ולא פעם תמצאו ביטויים שגורים בפיהם כגון: תכנון אסטרטגיית ניצחון, איסוף מודיעין וראיות ועוד. ברור שכשצד אחד בוחר באסטרטגיה זו, גם הצד השני יפעל בכיוון דומה, והרווח הנקי לעורכי דין. ועוד דבר, תחשבו מה אתם עושים כשאחים רבים, האם אתם פועלים כשופטים - מחליטים מי צודק? מכריעים במריבה? מענישים? או עושים את הדבר הנכון ומלמדים את הילדים בהתאם לגילם לקבל אחריות למריבות, מלווים אותם ומאפשרים להם לנהל משא ומתן ביניהם ולמצוא פתרונות עבורם. אם כך אתם נוהגים, אז למה שביניכם זה יהיה שונה....

  5. הסכם גירושין שנעשה מתוך הסכמה הדדית לרוב יכובד על ידי שני הצדדים, זאת לעומת, פסק דין שההחלטה בו ניתנה ע"י בית משפט אשר לא בהכרח משקף את רצון שני הצדדים.

  6. בהסכם, שנעשה בגישור, ניתן לרוב להגיע לפתרונות יצירתיים ויפים שיטיבו עם שני הצדדים ולטובת הילדים. לעומת בתי המשפט שנוהגים לפסוק ברוח החוק והפסיקה, אבל אינם בהכרח פועלים לטובת הצדדים.

  7. הליך גישור גירושין הינו הליך מתוך רצון חופשי של הצדדים ובכל רגע נתון ניתן להפסיק את הליך הגישור ע"י אחד הצדדים. לכן אין שום הפתעות לאף אחד מהצדדים ו"הסיכון" היחיד הקיים הוא בזבוז זמן ועלות שכר טרחה שהיא קטנה יחסית. מאידך, ידועה האמרה, שכאשר אתה נכנס לבית משפט אתה יודע איך אתה נכנס אבל אתה לא יודע איך אתה יוצא. הרבה פעמים הצדדים חושבים, על פי עצות של חברים או אפילו עורכי דין, כי יצאו כשידם על העליונה ויקבלו מה שהם תכננו אך בסוף הם מבינים, שהתוצאות הם לא תמיד לטובתם.




bottom of page